De meeste werknemers bij Zorggroepen kennen het wel; van locatie naar locatie. Van patiënt naar patiënt. Een Zorggroep werkt vanuit meerdere disciplines, met meerdere vestigingen. Hoe zit dit dan met de informatievoorziening? Zijn alle gegevens wel op een juiste en veilige manier beschikbaar op het moment dat een medewerker deze nodig heeft? Dat kan best een uitdaging zijn!

Ketenzorg

Doordat verschillende zorgaanbieders zich verenigen in Zorggroepen, maken we het met z’n allen mogelijk goede, snelle en kwalitatieve zorg te bieden daar waar nodig. Juist door deze ketenzorg en verschillende aanbieders, is het eenvoudig en veilig toegang hebben tot informatie van groot belang.

Minder tijd, betere zorg

Dat er continu efficiencyslagen gemaakt worden binnen de gezondheidszorg is iedereen bekend. Er is steeds minder tijd, maar de juiste zorg verlenen staat altijd bovenaan. Ook dat kan af en toe een behoorlijke uitdaging zijn, want naast het verlenen van zorg hebben de medewerkers nog een hoop andere randzaken te verrichten. Het registreren van gegevens en het dossier van de patiënt bijhouden zijn daar voorbeelden van. Juist doordat er steeds minder tijd is, is het essentieel dat deze randzaken niet te veel tijd in beslag nemen.

De juiste focus

Door ervoor te zorgen dat iedere medewerker bij de juiste informatie kan, op welke vestiging of bij welke patiënt dan ook, is een digitale informatievoorziening de oplossing. Geen ingewikkelde IT-systemen, maar juist laagdrempelig en gebruiksvriendelijk. Eén centrale omgeving waar medewerkers, in combinatie met correcte autorisaties, de informatie kunnen opzoeken waar en wanneer zij dat willen.

Vergeet de historie niet

Vaak wordt er gekozen voor een EPD- of ECD-systeem waar alle patiëntengegevens in geregistreerd worden. Maar dan rest er nog dat papieren dossier, waar de laatste jaren behoorlijk wat informatie in vergaard is. Als je bij de patiënt bent, wil je álle informatie bij de hand hebben om de juiste zorg te kunnen verlenen. Dus dat er iets met dat papieren dossier moet gebeuren is evident.

Digitalisering vs. Externe Archiefopslag

Binnen het EPD-systeem bestaat er een mogelijkheid een koppeling te leggen naar het fysieke dossier. Binnen één muisklik is dan alle informatie toegankelijk; op welke vestiging of locatie dan ook! Ook mogelijk zonder deze hele papierberg te digitaliseren….

Benieuwd hoe wij dit aanpakken? Wij vertellen het u graag!

Inschrijven voor nieuwsbrief