Artificial wat…? Pff, weer zo’n moeilijk woord; moeten we ons daarin verdiepen? Wij vinden van wel. Kort gezegd is Artificial Intelligence (AI) de samenwerking tussen machines en mens. Medio 2019 is technologie niet meer uit ons leven weg te denken. Hooggeleerden beredeneren dat AI geen hot item is, maar qua grootte te vergelijken is met een industriële revolutie. Kijk maar eens naar de banen van de toekomst.

Een kleine greep uit de veranderingen van de afgelopen jaren:

  • ‘Albert Heijn imponeert met gemechaniseerd distributiecentrum’
  • ‘Robot herkent en oogst krop sla’
  • ‘Databots: nooit op vakantie, altijd tot uw dienst’
  • ‘AI bepaalt of trainees bij Unilever aangenomen worden’
  • ‘Machines nemen in 2025 de helft van alle taken op het werk over’

Nemen machines het van ons over?

Het is niet zo dat machines de mens vervangen. Artificial Intelligence is er juist op gebaseerd om door de inzet van machines, de mens te versterken. Machines kunnen het zware werk uitvoeren. Door intelligentie toe te passen op machines kunnen herhalende werkzaamheden vooraf geprogrammeerd worden. De mens is flexibel maar kan geen eeuwig werk verrichten. Een robot daarentegen werkt langer, een sensor ziet meer en big data weet meer. AI zal banen van mensen overnemen, maar zal aan de andere kant juist óók nieuwe banen en mogelijkheden creeëren.

Artificial Intelligence in de praktijk

Enkele voorbeelden van Artificial Intelligence in de praktijk kunnen, onder andere, zijn: beeldherkenning, spraakherkenning, vertalingen en games. Ook Archive-IT past AI toe binnen haar vakgebied. Denk bijvoorbeeld aan OCR, ook dát is een vorm van AI. Met slimme technologie wordt een afbeelding (gescand document) omgezet in tekst. Maar we gaan nog veel verder. Door onze dienstverlening Vitaliseren voegen we daadwerkelijk meerwaarde toe aan data. Door softwarematig woorden in documenten te herkennen, kunnen we indexeren, classificeren en rubriceren. Volledig automatisch. Dossiers krijgen nieuwe indelingen en we kunnen informatie meegeven aan bepaalde waardes. Als we dan nóg verder gaan kunnen we de grote hoeveelheid data die verwerkt wordt, gaan analyseren en verbanden leggen. Data wordt dan daadwerkelijk getransformeerd tot informatie. De mogelijkheden zijn oneindig.

Voor Artificial Intelligence heb je gegevens nodig, veel gegevens. ‘Hoe meer gegevens, hoe beter’ klinkt het dan ook wel. Maar meer data is niet altijd beter. Wij geven de voorkeur aan betere gegevens, oftewel; kwaliteit boven kwantiteit.

Van gedachten wisselen over de meerwaarde van deze slimme technologieën voor uw organisatie? Neem contact op met ons via onderstaand contactformulier, wij gaan graag met u om tafel.

Meer blogs
Kelly Reijnders
Kelly ReijndersMarketing

Laatste blogs:

Neem contact met ons op

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid & de Servicevoorwaarden van Google worden toegepast.