- Bekijk dit nooit als louter een technische operatie. Het menselijk aspect is minstens zo belangrijk.Maak een analyse van de informatiestromen en schrijf dit uit in een structuur voor een duidelijk overzicht.Ga grondig na wat gefaseerd gedigitaliseerd kan worden zonder al te zware ingrepen het werkproces.Breng de sociale impact op de medewerkers in kaart. Zij moeten kunnen omgaan met de nieuwe gedigitaliseerde omgeving. Creëer de juiste comfortzones voor de medewerkers en informeer hen op gezette tijden over het verloop van het proces.Presenteer aan de verschillende doelgroepen binnen uw bedrijf het persoonlijk nut, noodzaak en de voordelen van digitalisering en beantwoord uitgebreid vragen.Neem de tijd om ook de non-believers te overtuigen.Verkijk u niet op de complexiteit en probeer – al dan niet met behulp van de organisatie die u voor de digitalisering in de arm neemt – deze goed in te schatten.Onderschat nooit de cultuurverandering die digitalisering met zich meebrengt.Breng een eventuele, mogelijke toename van facilitaire zaken vooraf in kaart.Ga verder dan het alleen in kaart brengen van de informatiebehoefte.Kruip in de huid van de medewerkers, aandeelhouders, leveranciers, klanten en overheden en bedenk wat zij interessant vinden.Denk verder dan alleen financiële cijfers, maar juist in oplossingen.Geef uw managers een handleiding waarin staat wat de stappen zijn die kunnen worden ondernomen om het draagvlak bij zijn medewerkers te vergroten. Bied eventueel een hulptelefoonlijn voor vragen.Gebruik een tussenevaluatie.Organiseer een basistraining voor de gebruikers.